Pro svou cestu nočním vlakem v Evropě jsem zvolil nejlevnější možnost ubytování: místo v sedacím voze. Cesta, kterou provozoval OBB Nightjet, stála téměř 37 euro a trvala dvanáct hodin od Berlína do Vídně. Nicméně, cítil jsem se tak stísněně a nepohodlně, že jsem vůbec nemohl usnout.
Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste byli tak unavení, že vám do očí vyhrkly slzy? Mám v paměti moment, kdy mé tělo i mysl byly tak vyčerpané, že jsem skoro slyšel, jak mi každá část těla zoufale zoufá, abych šel spát. Mé oči se zalily slzami, když jsem zůstal vzhůru a sledoval, jak slunce vychází nad Vídní.
Tato zkušenost se odehrála v říjnu 2022 během dvoutýdenní cesty s batůžkem po čtyřech evropských zemích vlakem. Byl jsem na noční cestě vlakem z Berlína do Vídně, kterou provozovala rakouská železnice OBB Nightjet. Bohužel jsem zvolil nejlevnější místo za 36,60 euro.
Typy vlaků a ubytování
Noční vlaky Nightjet nabízejí spací vozy s třemi, čtyřmi nebo šesti lůžky, stejně jako sedací vozy. Já jsem si zajistil právě jednu z posledních variant, což znamenalo kabiny se šesti přidělenými standardními místy, která se nedala úplně sklopit. Na některých trasách jsou také k dispozici soukromé kabiny, ale v mém případě to nebyla možnost.
Noční vlaky pro mě nejsou cizí. Strávil jsem již 140 hodin ve vlacích v USA a Evropě a většinou jsem rezervoval soukromé kabiny, kde jsem měl prostor jen sám pro sebe. S ohledem na hrbolaté koleje a tuhá lůžka bylo obtížné usnout i v soukromém prostoru, ale tyto noci se daly považovat za luxus v porovnání s mými zkušenostmi ve spací kabině pro šest osob.
Problémy s prostorem a pohodlím
Jakmile jsem v Berlíně nastoupil do nočního vlaku, vedly slabě osvětlené chodby do malých uzavřených kabin, které mě okamžitě působily stísněně. Bylo zde nedostatek prostoru na nohy pro každého cestujícího. Během mé dvanáctihodinové cesty bylo v kabině již tři cestující a dva další přistoupili během prvních hodin.
Zdálo se mi, že sedadlo vypadalo poněkud širší než běžné vlakové sedadlo. Mělo dvě polštáře a dálo se nastavit, ale ne natolik, abych ležel zcela rovně. Když jsem ho položil úplně zpět, bylo obtížné se udělat pohodlně kvůli mezírce mezi opěradlem a spodní částí sedadla. Nezaznamenal jsem také žádné polštáře ani prostěradla, které by byly k dispozici pro hosty.
Podle představitele OBB Nightjet k poskytování polštářů a prostěradel dochází pouze u hostů ve spacích vozech s lůžkovými místy, jelikož sedací vozy nejsou pro dlouhé cesty doporučovány.
Chybějící vybavení
I přes absenci polštářů a přikrývek bylo sedadlo vybaveno několika užitečnými prvky. Každé sedadlo mělo malý stoleček, který se dal vysunout z opěradla. Byl dostatečně velký pro mé jízdenky a mobilní telefon, ale to bylo tak vše. V vagónu byly také zásuvky, avšak ne dostatek pro všechny cestující. Cestující si museli navzájem střídat nabíjení svých telefonů na dvou dostupných zásuvkách.
Představitel OBB Nightjet sdělil, že vagóny byly v roce 2023 modernizovány a mají nyní více zásuvek.
Nemožnost spánku ve vlaku
Navzdory přiděleným místům jsem si brzy všiml, že ostatní cestující se pohybovali po vagóně, aby našli méně přeplněné prostory. Následoval jsem je a přestěhoval se do jiné kabiny s pouze dvěma dalšími osobami. Věděl jsem však, že mě někdo, kdo nastoupil na jednom z mnoha přestupních zastávek, může kdykoliv vyhodit, pokud budu sedět na jeho místě.
I v méně přeplněné kabině jsem se nemohl udělat pohodlně – hlavně jsem si byl vědom, že mě někdo může vzbudit, abych se posunul. Nakonec jsem zůstal vzhůru až do rána.
Můj vlak přicáhl do Vídně v sedm hodin ráno, a byl jsem tak unavený, že jsem se potuloval po městě a hledal hotel, kde bych mohl takhle brzy ráno přenocovat. Náklady na hotelový pokoj na příjezd, abych dostal pár hodin spánku, mi nakonec připadaly nedůvodné oproti nejlevnější jízdence na noční vlak. A moje unavenost z nedostatku spánku zhoršila mé zážitky ve Vídni.
„Kvalita cestování nezávisí pouze na vagónech, ale také na trase,“ uvedl OBB Nightjet v prohlášení. „Doporučujeme spací nebo lůžkové vozy pro noční jízdy. Tam je dostatek prostoru, abyste si mohli lehnout. Pro kratší cesty doporučujeme sedací vozy.“
O rok později jsem podnikl další jízdu Nightjet v vlaku se soukromými kabinami. Rezervoval jsem si pokoj z Benátek do Vídně a usnul jsem bez problémů, aniž bych musel prolít slzu.