
Je rok 2025 a debata o rozmanitosti tělesných typů v módě už dávno není okrajové téma. Přesto aktuální data z reportu Vogue Business znovu odhalují, že plus size modelky mají na mezinárodních přehlídkách minimum prostoru. Praha, Brno ani Ostrava na tom nejsou o mnoho lépe než Paříž nebo New York. Je to signál, že módní průmysl stále výrazně zaostává za realitou běžných postav.
Vogue Business pravidelně analyzuje, jak módní domy během sezón jaro/léto pracují s inkluzí různých velikostí. Výsledek za poslední sezónu je více než varovný: většina prestižních značek na svých přehlídkách nenabídla jediný outfit pro větší velikost. Rozšiřující se diskuse o body positivity tak naráží na tvrdá data – rozmanitost na molech zůstává symbolická.

Přehlídková mola stále nejsou pro všechny
Během posledních fashion weeků v New Yorku, Londýně, Milánu i Paříži klesl podíl plus size modelek na pouhých 0,8 %. To je ještě méně než v předchozím roce. Většina modelů byla prezentována na postavách odpovídajících konfekční velikosti S a menší.
Podle reportu z módních týdnů se analyzovalo celkem 8 763 outfitů na 208 významných přehlídkách. Plus size modelky tvořily pouze 0,8 %, modelky s tzv. mid size velikostí pak 4,3 % a naprostou většinu (94,9 %) představovaly modelky s tradičními mírami. A co je ještě důležitější – žádný trend k lepšímu se nekoná. Údaje jsou téměř shodné s minulou sezónou.
Jak říkají autoři studie Lucy Maguire a Maliha Shoaib: „Móda má nastavovat tón nejen pro současnost, ale hlavně pro budoucnost. Reprezentace rozměrů je její klíčovou součástí.“ Jenže pokud světové značky ignorují rozmanitost, ovlivňují tím i lokální scénu: i v českých buticích vidíme zatím minimum kolekcí, které by reálně padly ženám mimo konfekční S.
Proč by nás to mělo zajímat?
- Podle průzkumu agentury STEM/MARK má většina českých žen běžně velikost M nebo L. Realita přehlídkových mol – a tím pádem i inspirace pro náš každodenní styl – je proto pro většinu žen nedosažitelná.
- Nedostatek plus size modelů prodlužuje stereotypy o ideálním těle. To vede ke sníženému sebevědomí a často i k nezdravým stravovacím návykům nejen v mladé generaci.
- Prakticky to znamená menší výběr stylových kousků ve větších velikostech v obchodech. Klientky jsou pak nuceny hledat vhodné oblečení spíš v zahraničí než u českých značek jako Pietro Filipi, ZOOT nebo Blažek.
Co může pomoci změnit situaci?
Pokud nakupujete, vybírejte značky, které plus size kolekce skutečně nabízí. Buďte slyšet na sociálních sítích: současný trend ukazuje, že veřejný tlak má moc. Sledujte a podporujte lokální influencery, kteří férově řeší rozmanitost v módě.
A hlavně – nenechte si vnutit pocit, že styl má jednotnou velikost. Každá postava si zaslouží inspiraci a dobrou módu. Třeba už příští sezónu uvidíme více z nás i na pražském týdnu módy. Je nejvyšší čas.