Papež Leo XIV., jenž byl zvolen v květnu do úřadu po zesnulém papeži Františkovi, včera podnikl svou první zahraniční cestu.
Místo soukromého tryskáče si pronajal velké dopravní letadlo, což svědčí o jeho preferenci pro větší a efektivnější přepravu.
Papežské cesty mohou stát několik milionů dolarů, avšak náklady na ně obvykle nehradí Vatikán.
Papež Leo XIV., narozený v Chicagu, si na svou první zahraniční cestu pronajal velký Airbus, který lze nazvat létajícím Vatikánem. V období od 27. listopadu do 2. prosince cestuje do Turecka a Libanonu se svým početným doprovodem, včetně zaměstnanců, kléru, bezpečnostních složek a mezinárodních novinářů.
Vzhledem k tomu, že Vatikán nemá vlastní leteckou společnost ani letiště, bude úzkotrupé letadlo A320neo, které má kapacitu 180 míst, provozovat italská státní letecká společnost ITA Airways. To znamená, že ITA zajišťuje letadlo, posádku a veškerou logistiku plánování letů.
ITA byla založena v roce 2021 jako nová letecká společnost po bankrotu Alitalia. V roce 2025 prodala 41 procent svých akcií skupině Lufthansa, protože se ocitla v těžkostech a nemohla růst.
V rámci tohoto přechodu převzala ITA také tradiční roli Alitalia jako „papežské letecké společnosti“. Ředitel ITA Airways, Jeorg Eberhart, uvedl pro Business Insider, že smlouva o této roli nebyla automaticky převzata, ale musela být znovu vyjednána. Dále musí ITA zajistit, aby byly lety a trasy pro papežský tým efektivně naplánovány.
Letadlo A320neo vypouští o 20 procent méně CO2 na pasažera než letadla předchozí generace. Eberhart také uvedl, že papež občas používá nový typ velkokapacitního letadla, Airbus A330neo, pro dlouhé lety nebo při větších delegacích.
Jak Eberhart, tak další vedoucí pracovníci ITA se musí být přítomní na letišti, aby se mohli setkat s papežem Leo XIV. – nebo jakýmkoli jiným papežem – před jejich odletem. „Musíme zrušit všechny ostatní schůzky a soustředit se na to, abychom byli tam a potřásli mu rukou,“ dodal.
Tyto papežské zvláštní lety jsou někdy označovány jako „Shepherd One“, obdobně jako „Air Force One“ pro letadlo, které přepravuje prezidenta USA.
Podle Eberharta ITA koordinuje postupy s letišti, zatímco papežský tým si přináší vlastní nádobí a erb. ITA také vyzdobí sedadla ve barvách Vatikánu. Skupina italských a mezinárodních novinářů také cestuje s papežem.
Tito novináři obvykle sedí v ekonomické třídě, zatímco papež a jeho delegace jsou umístěni v prémiové kabině v přední části letadla. U modelu A320neo to znamená jednoduchou Business Class, která je v podstatě jako ekonomická, pouze s volným prostředním místem.
Na větším A330neo s 291 místy jsou však prostorná prémium ekonomická sedadla a sedadla Business Class, která se dají zcela přeměnit na postele.
Papež často cestuje domů leteckou společností země, kterou navštívil. Hlasatel ITA potvrdil pro Business Insider, že papež Leo XIV. se na své nadcházející cestě vrátí s ITA.
V průběhu svých 47 zahraničních cest využíval papež František letecké společnosti jako American Airlines, Etihad Airways a LAM Mozambique Airlines. Také papež Benedikt XVI. se během své cesty do Austrálie v roce 2008 vrátil domů letadlem pronajatým od Qantas.
Takové cesty mohou stát miliony dolarů – avšak náklady na ně většinou nese hostitelská země.
Papež Leo XIV. na své první oficiální cestě odcestoval z mezinárodního letiště v Římě – nepoužíval soukromý terminál – do Ankary v Turecku. Následně pokračoval do Istanbulu a v neděli odlétá do Beirutu. Na palubě jsou tři piloti a sedm členů posádky.
Takové cesty mohou stát několik milionů dolarů, hlavně kvůli pronájmu letadla, ubytování, místnímu transportu a bezpečnostním opatřením.
Není jasné, kolik bude stát první cesta papeže Leo XIV., ale Vatikán se pravděpodobně podílí jen velmi malou částí nákladů.
Účet zaplatí hostitelská země. Důvodem je, že návštěva papeže je považována za státní návštěvu, protože papež je jak náboženským vůdcem, tak vedoucím nezávislého státu Vatikán.
Úkoly Vatikánu spočívají v organizaci cesty pro několik duchovních, poskytnutí náboženských textů a ceremoniálních předmětů a plánování určitých náboženských akcí a setkání během návštěvy.
Kanadská média informovala, že cesta papeže Františka do Kanady v červenci 2022 stála kanadskou vládu 55 milionů kanadských dolarů (přibližně 34 milionů eur).
Podle britských vládních dokumentů stála papežova návštěva Londýna v roce 2010 přibližně 17 milionů liber (přibližně 19,4 milionu eur). Náklady byly rozděleny mezi stát, katolickou církev Spojeného království a místní úřady.
Během návštěvy Mexika v roce 2016 bylo nasazeno 10 000 policistů k ochraně papeže.
USA snížily náklady na papežovu návštěvu Jana Pavla II., protože Trans World Airlines nebo TWA (dnes součást American Airlines) v pozdních 90. letech sponzorovaly několik jeho letů do a z USA.
Vysoké náklady na pronájem letadel mohou být vyváženy tím, že novinářům, kteří chtějí letět, je účtována prémiová sazba, podle zprávy The Points Guy.
Italské letecké společnosti přepravují papeže již 60 let.
Tradice papežských leteckých cest začala v roce 1964, kdy letadlo Alitalia typu McDonnell Douglas DC-8 přepravilo papeže Pavla VI. do Jordánska. Bylo to poprvé, co soudobý papež cestoval letadlem a také poprvé od 19. století, kdy papež opustil Itálii.
Alitalia, která přepravovala každého papeže až do svého bankrotu, přiřadila těmto letům speciální číslo AZ4000.
Papež Jan Pavel II. drží rekord v počtu cest papeže. Během svého 27letého úřadu, kdy byl vůdcem katolické církve, jejíž celosvětová příslušnost dnes činí přibližně 1,4 miliardy, navštívil 129 zemí a nalétal téměř 1,2 milionu kilometrů.
ITA provedla svou první papežskou misi v prosinci 2021, kdy přepravila papeže Františka na Kypr. Před jeho smrtí v dubnu také ITA přepravila papeže do Kanady, Malty a Indonésie.
Eberhart poznamenal, že papež František byl na svých cestách „velmi skromný“ a často si sedl vedle svých hostů, aby si s nimi mohl povídat: „Chtěl být prostě tak normální jako kdokoli jiný,“ řekl.