Papež Leo XIV. zahajuje svou první zahraniční cestu

Spread the love

Papež Leo XIV., který byl zvolen v květnu jako nástupce zesnulého papeže Františka, ve čtvrtek odcestoval na svou první zahraniční cestu.

Na svou cestu necestuje soukromým tryskovým letadlem, ale místo toho si najímá velké dopravní letadlo.

Papežské cesty mohou stát několik milionů dolarů. Není to však Vatikán, kdo tyto náklady pokrývá.

Jeden z nejvlivnějších lidí světa necestuje v soukromém tryskovém letadle. On a jeho početný doprovod potřebují něco mnohem většího.

Na svou první zahraniční cestu si papež Leo XIV., narozený v Chicagu, pronajal velký Airbus – skutečný létající Vatikán. S tímto letadlem budou on, jeho zaměstnanci, duchovenstvo, bezpečnostní složky a mezinárodní novináři cestovat od 27. listopadu do 2. prosince do Turecka a Libanonu.

Jelikož Vatikán nemá vlastní leteckou společnost ani letiště, bude úzkotrupé letadlo A320neo s 180 místy provozováno státní italskou leteckou společností ITA Airways. To znamená, že ITA zajistí letadlo, posádku a veškerou logistiku plánování letů.

ITA byla založena v roce 2021 jako nová letecká společnost po krachu Alitalie. V roce 2025 prodala společnost 41 procent svých podílů skupině Lufthansa, protože se potýkala s finančními obtížemi a nemohla růst.

V rámci tohoto přechodu ITA rovněž převzala tradiční roli Alitalie jako „papežské letecké společnosti“. Ředitel ITA Airways Jeorg Eberhart uvedl pro Business Insider, že smlouva nebyla automaticky převedena, ale musela být znovu vyjednána. Navíc musí ITA zajistit, že lety a trasy pro tým papeže jsou plánovány efektivně.

A320neo vypouští o 20 procent méně CO2 na pasažéra než letadla předchozí generace. Eberhart dodal, že papež někdy využívá velkokapacitní letadlo nové generace, Airbus A330neo, na dlouhé lety nebo když se zúčastní větších delegací.

Aktivní účast Eberharta a dalších vedoucích pracovníků ITA na letišti je povinná, aby přivítali papeže Leo XIV. – nebo jakéhokoli jiného papeže – před odletem. „Musíme zrušit všechny ostatní schůzky a soustředit se na to, abyom tam byli a podali mu ruku,“ řekl.

Tato zvláštní papežská letadla jsou někdy označována jako „Shepherd One“ – podobně jako „Air Force One“ pro letadlo, které přepravuje prezidenta USA.

Podle Eberharta ITA koordinuje postupy s letišti, zatímco papežský tým přiváží své vlastní nádobí a erb. Navíc ITA zdobí sedadla ve vatikánských barvách. Také skupina italských a mezinárodních novinářů cestuje s papežem.

Tito novináři obvykle sedí v ekonomické třídě, zatímco papež a jeho delegace jsou umístěni v prémiové kabině v přední části, říká Eberhart. U A320neo to znamená: jednoduchá business třída, která je v podstatě jako ekonomická – pouze se svobodným prostředním sedadlem.

Ve větší A330neo s 291 místy jsou naopak široká sedadla prémiové ekonomické třídy a business class sedadla, která se mohou úplně proměnit v postel.

Papež často cestuje se leteckou společnosti země, kterou navštívil. Mluvčí ITA potvrdil pro Business Insider, že papež Leo XIV. se na své nadcházející cestě vrátí s ITA.

Během svých 47 zahraničních cest cestoval papež František s leteckými společnostmi jako American Airlines, Etihad Airways a LAM Mozambique Airlines. Papež Benedikt XVI. také letěl během své cesty do Austrálie v roce 2008 s letadlem pronajatým od Qantas.

Tato cesta může stát miliony dolarů – ale Vatikán za to nezaplatí.

Na své první oficiální cestě odletěl papež Leo XIV. z mezinárodního letiště v Římě – nepoužívá žádný soukromý terminál – do Ankary v Turecku. Poté letěl do Istanbulu a v neděli odletí do Beirutu. Letadlo bude obsazeno třemi piloty a sedmi letušky.

Tato cesta může stát několik milionů dolarů – zejména za pronájem letadla, ubytování, místní dopravu a bezpečnostní opatření.

Je nejasné, kolik bude stát první cesta papeže Leo XIV., ale pravděpodobně Vatikán zaplatí jen velmi málo z této částky.

Účet platí hostitelská země. Důvodem je, že návštěva papeže je považována za státní návštěvu, protože papež je jak náboženským vůdcem, tak vedoucím nezávislého státu Vatikán.

Úkoly Vatikánu se omezují na organizaci cesty pro některé duchovní, zajištění náboženských textů a ceremoniálních předmětů a plánování určitých náboženských událostí a setkání během návštěvy.

Kanadská média zprávu uvedla, že cesta papeže Františka do Kanady v červenci 2022 stála kanadskou vládu 55 milionů kanadských dolarů (přibližně 34 milionů eur).

Z britských vládních dokumentů vyplývá, že návštěva papeže v Londýně v roce 2010 stála přibližně 17 milionů liber (asi 19,4 milionu eur). Náklady byly podle údajů rozděleny mezi zemi, katolickou církev ve Spojeném království a místní úřady.

Při návštěvě v Mexiku v roce 2016 byla k ochraně papeže nasazena skupina 10 000 policejních důstojníků.

USA snížily náklady na návštěvu papeže Jana Pavla II., protože Trans World Airlines nebo TWA (nyní součást American Airlines) sponzorovaly několik jeho letů do a z USA na konci 90. let.

Vyšší náklady na chartery mohou být však vykompenzovány tím, že novinářům, kteří chtějí letět, bude účtována prémiová sazba, informuje The Points Guy.

Italské letecké společnosti přepravují papeže již 60 let.

Tradice papežských leteckých cest začala v roce 1964, kdy letadlo Alitalia typu McDonnell Douglas DC-8 přepravilo papeže Pavla VI. do Jordánska. Bylo to poprvé, co sedící papež cestoval letadlem a poprvé od 19. století, co papež opustil Itálii.

Alitalia, která každého papeže přepravovala až do svého bankrotu, těmto letům přidělila zvláštní číslo AZ4000.

Papež Jan Pavel II. drží rekord pro nejvíce cest papeže. Během svého 27letého působení jako hlava katolické církve, jejíž světová příslušnost dnes činí přibližně 1,4 miliardy, navštívil 129 zemí a uletěl přibližně 1,2 milionu kilometrů.

ITA provedla svou první papežskou misi v prosinci 2021, kdy přepravila papeže Františka na Kypr. Před svým úmrtím v dubnu také ITA přepravila papeže do Kanady, Malty a Indonésie.

Eberhart dodal, že papež František byl na svých cestách „velmi skromný“ a často si sedal na prázdné místo, aby mohl s hosty mluvit: „Chtěl se prostě chovat jako každý jiný,“ řekl.